دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
30 آبان 1402 - 15:17

اهداف رژیم صهیونیستی از تصویب قانون اعدام زندانیان فلسطینی

تصویب قانون اعدام اسرای فلسطینی در کنست هم مقاومت فلسطین را از بین نخواهد برد و مقاومت دوباره با قدرت بیشتر به رویارویی با اشغالگران ادامه خوداهد داد، زیرا اشغالگران تنها زبان زور را می‌فهمند.
کد خبر : 15511

پایگاه رهنما:

درحالی که جامعه جهانی به دنبال توقف درگیریها در غزه است تا به تنشها رد سرزمینهای اشغالی پایان دهد اما تندروهای صهیونیستی مثل همیشه بر آتش جنگ با فلسطینیان می‌دمند. همزمان با تداوم ماشین کشتار دولت تندرو بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر صهیونیستی در غزه که به شهادت و زخمی شدن دهها هزار نفر منجر شده است، اشغالگران طرح جنجالی دیگری را روی میز قرار داده‌اند که می‌تواند تنشها بین گروههای مقاومت و رژیم صهیونیستی را تشدید کند. 

در این رابطه، پارلمان رژیم صهیونیستی روز دوشنبه قانون اعدام اسرای عضو مقاومت فلسطین را بعد از هشت ماه از تصویب آن در جلسه مقدماتی آغاز کرد. در پیش‌نویس این قانون آمده ‌است:«برای هر فردی که عمداً یا غیرعمد باعث مرگ یک شهروند اسرائیلی با انگیزه نژادپرستانه یا نفرت و آسیب زدن به اسرائیل شود، مجازات اعدام اعمال می‌شود». طبق این قانون، دادگاه‌های نظامی صهیونیستی موظف به صدور حکم اعدام برای هر فلسطینی محکوم به حملاتی هستند که اسرائیلی‌ها را به خاطر «پس‌زمینه ملی‌گرایی» کشته است.

این پیش‌نویس تصریح می‌کند که مجازات اعدام فقط برای تروریست‌های عرب اعمال می‌شود، زیرا اعمالی را که حکم اعدام را تضمین می‌کنند، دارای انگیزه‌های نژادپرستانه و آسیب رساندن به یهودیان در سرزمینشان تعریف می‌کند.

به دلیل پیچیدگی‌های این قانون، علاوه بر مذاکرات در پارلمان رژیم صهیونیستی باید کابینه نیز جلسه‌ای را برای بررسی عمیق این قانون برگزار کند اما موعد این جلسه هنوز مشخص نشده است. این قانون در جلسه مقدماتی در ماه مارس تصویب شد اما از آن زمان روند تصویب نهایی آن متوقف شده است. رژیم صهیونیستی از سال 1954 قانون اعدام در سرزمینهای اشغالی را ممنوع کرده است اما در دو دهه اخیر برخی مقامات این رژیم این طرح را پیشنهاد داده بودند که به دلیل حساسیت و ایجاد تنش با فلسطینی‌ها به مرحله تصویب نرسیده بود اما تندروهای کنونی با جدیت روی تصویب این طرح اصرار دارند.

به گفته برخی تحلیلگران، به دلیل عملیات طوفان الاقصی توسط مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی احتمالا کنست این قانون را تصویب خواهد کرد و این قانون از حمایت اعضایی از اپوزیسیون این رژیم هم برخوردار خواهد شد.

روزنامه یدیعوت آحارونوت اعلام کرد که تعدادی از کسانی که در این عملیات شرکت کرده‌اند، در زندان‌های رژیم صهیونیستی هستند و هنوز اقدامات قضایی درباره آنها آغاز نشده است. پلیس رژیم صهیونیستی در حال جمع‌آوری اسناد و مدارک علیه آنهاست و متن کنونی این قانون شامل جزئیات چگونگی اجرای اعدام نیست و احتمالا تغییرات زیادی در آن انجام شود.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل که طراح این قانون است با تاکید بر اجرای این مجازات برای اعضای حماس گفت:«در این روزها هیچ مسئله مهم‌تری از تصویب این قانون وجود ندارد. تمام اعضای کنست باید از این قانون حمایت کنند».

قانون مجازات اعدام در سال‌های اخیر بیش از یک بار در فلسطین اشغالی پیشنهاد شده اما کنست از تصویب آن خودداری کرده است. پیش‌نویس قانون مذکور باید سه قرائت را در کنست پشت سر بگذارد، سه بار به تصویب برسد تا قابل اجرا شود.

کارشناسان سازمان ملل نسبت به این پیش نویس ابراز نگرانی کردند و گفتند که این پیش نویس جان شهروندان فلسطینی اسرائیل و فلسطینی‌های ساکن در اراضی اشغالی فلسطین را هدف قرار داده و جان آنها را بی‌ارزش می کند. آنها هشدار دادند که اقدامات و قوانینی که حقوق بشر را نقض می کند، هیچ کشوری را امن‌تر یا صلح آمیزتر نمی‌کند، بلکه شرایطی را ایجاد می‌کند که خشونت تداوم داشته باشد.

صهیونیست‌ها درحالی این قانون را تصویب می‌کنند که در حال حاضر حدود 240 اسیر صهیونیستی در دست حماس قرار دارد و در صورت تصویب این قانون و اجرای آن، این احتمال وجود دارد که حماس در واکنش به این اقدام تنش زا، از تحویل اسرا خودداری کند و این مسئله نگرانی خانواده‌های اسرای صهیونیست در غزه را افزایش داده است و به همین خاطر تعدادی از این خانواده‌ها که در مقابل کنست تجمع کرده بودند از اعضای پارلمان خواستند این قانون را متوقف کرده و آنرا از دستور کار حذف کنند. آنها از دولت خواستند که رنج و مشکلات آنها را بیشتر از این نکند و در زمان کنونی درباره این قانون صحبت نکنند. یکی از این افراد به بن گویر گفت:«شما نمی‌دانید کاری که می‌کنید چه با ما می‌کند». در هفته‌های اخیر خانواده‌های اسرای صهیونیستی اعتراضاتی را علیه دولت برگزار کرده و خواستار آزادی اسرایشان و توقف درگیریها شده‌اند.

تگرانی خانواده‌های اسرای صهیونیست از تصویب قانون سختگیرانه درحالی است که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس هم اخیرا هشدار داد که دست تل‌آویو به اسرا نخواهد رسید مگر اینکه تاوان آنرا بپردازد. در روزهای اخیر اخبار زیادی درباره توافق احتمالی بین حماس و اسرائیل برای تبادل اسرا و آتش بس موقت منتشر شده است ولی این قانون می‌تواند سنگ بزرگی در مسیر تبادل اسرا بگذارد.

اهداف تل‌آویو از تصویب قانون جنجالی

تندروهای صهیونیست که اکنون به چیزی کمتر از نابودی فلسطینیان راضی نیستند سعی دارند با این قانون شرایط را برای کشتار بیشتر فلسطینی‌ها هموار کنند. باتوجه به اینکه صهیونیست‌ها تلفات سنگینی را در عملیات طوفان الاقصی متحمل شده‌اند و در حمله زمینی به غزه هم دستاورد ملموسی کسب نکرده‌اند درصددند با این اقدامات فلسطینی‌ها را بترسانند تا از مقاومت علیه اشغالگران دست برداشته و خود را تسلیم کنند.

دولت نتانیاهو از جنگ با غزه، وضعیت اضطراری و اجماع داخلی علیه فلسطینی‌ها سوء استفاده می‌کند تا قانونی را وضع کند که روند محاکمه را تسریع کند و مجازات اعدام را برای اسیران فلسطینی بدون اعمال قانون وضع کند تا شاید بخشی از شکست خود در برابر گروههای مقاومت را جبران کند.

این قوانین مبتنی بر این ایده است که بازدارندگی و خشونت قوی، فلسطینی‌ها را به تسلیم شدن و پذیرش واقعیت انجام شده و عدم انجام عملیات جنگی علیه صهیونیستها در آینده سوق می‌دهد. تندروها تصور می‌کنند که با ایجاد رعب و وحشت، فلسطینی‌ها در نهایت از سیاست کشتار شهرک‌نشینان و حمله به آنها به بهانه آزادی سرزمینهای خود دست خواهند کشید اما این خیال خام سران تل‌آویو است و فلسطینیان از اینگونه طرحهای پیشگیرانه ترسی ندارند و به مسیر مقاومت خود ادامه خواهند داد. فلسطینی‌ها در دو ماه گذشته با وجود دادن تلفات گسترده، در عمل ثابت کردند که مسیر مقاومت با خون و گوشت آنها عجین شده است و هر گونه تلاشی برای بازداشتن فلسطینیان از مسیر مبارزه و مقاومت محکوم به شکست است.

شهادت اسرای فلسطین

صهیونیست‌ها  برای اینکه نشان دهند عزم خود را برای تصویب قوانین سختگیرانه علیه فلسطینیان جزم کرده‌اند، برای شروع کار در روزهای اخیر تعدادی از اسرای فلسطینی که توسط نظامیان اشغالگر در غزه دستگیر شده بودند را به ضرب زور و شنکجه به شهادت رسانده‌اند. سایت خلیج آنلاین، روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که ششمین فلسطینی بازداشت شده از زمان 7 اکتبر در زندانهای صهیونیستی به شهادت رسید و مقامات تل‌آویو مدعی شده‌اند که این مرگ‌ها طبیعی بوده است.

قدوره فارس، رئیس اداره امور اسیران سابق، در گفتگو با خبرگزاری فلسطینی «وفا» تأیید کرد که رژیم اشغالر در حال انجام عملیات ترور سیستماتیک و از پیش برنامه ریزی شده علیه بازداشت شدگان فلسطینی است. قدوره فارس، در بیانیه‌ای از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ خواست تا کارمندان و تلاش‌های خود را برای پیگیری وضعیت اسیران فلسطینی در داخل زندان‌ها تشدید کند.

این مقام فلسطینی با تاکید بر اینکه شرایط داخل زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها خطرناک و نگران کننده است، خاطرنشان کرد که تعدادی از مجازات‌های اعمال شده برای زندانیان و بازداشت شدگان زندگی روزمره آنها را تهدید می کند.

به گفته قدوره، اداره زندان از روز اول جنگ غزه، ادارات همه زندان‌ها را به طور کامل تعطیل کرد و با قفل‌های آهنی درها را از بیرون بسته و تمام کارکنان پلیس زندان را با سلاح گرم مسلح کرده است. وی افزود که اداره زندانهای صهیونیستی به عمد زندانیان را از آب استحمام و در برخی از زندان‌ها از آب آشامیدنی محروم کرده است.

وی به اقدامات متعددی علیه زندانیان اشاره کرد که از جمله آنها می‌توان به «کاهش بیش از نصف مواد غذایی، محرومیت زندانیان بیمار از درمان و دارو و عدم مراجعه به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها» اشاره کرد.

صهیونیست‌ها درحالی دنبال تصویب این قانون هستند که یکی از دلایل اصلی شروع طوفان الاقصی، اقدامات سختگیرانه تل اویو علیه اسرای فلسطینی بود که با طرحهای بن گویر، شرایط سختی در زندانها حاکم شده بود. پیش از این بن گویر، طرحهایی را برای افزایش مجازات اسرای فلسطینی به اجرا گذاشته بود که صدای سازمانهای حقوق بشری درآورده است. رهبران حماس و جهاد اسلامی بارها نسبت به اقدامات تندروها علیه اسرا هشدار داده بودند و با خط قرمز توصف کردن آن گفته بودند که تاوان سنگینی را خواهند پرداخت.

نتانیاهو و دوستانش تلاش می‌کنند با قانون سفت و سخت اعدام، فلسطینی‌ها و اسرا را از مسیر مبارزاتی به عقب‌نشینی وادار کنند اما اسرا در یکسال اخیر نشان دادند بیدی نیستند که با این بادها بلرزند و همواره خود را برای شهادت آماده کرده‌اند. بنابراین، قانون اعدام هم نمی‌تواند خللی در روحیه مقاومتی اسرای فلسطینی ایجاد کند و افزایش فشارها تنها اراده آنها را برای مبارزه با اشغالگران و‌ازادی سرزمینهای آبا و اجدادی آهنین خواهد کرد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات